همگی ما می دونیم که قهوه یکی از محبوب ‌ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی های موجود در جهان است . ما باید در میزان نوشیدن انواع قهوه دقت زیادی داشته باشیم .

در این مقاله می خواهیم ببینیم که آیا این نوشیدنی محبوب و پرطرفدار برای کودکان و نوجوانان مفید است یا خیر؟

بیشتر پدر و مادرها سعی می کنند که به کودکان خود قهوه ندهند ، اما با توجه به این همه تبلیغات جذاب، کافی‌شاپ‌ ها و مخصوصاً نوشابه ‌های کافئین ‌دار، کودکان و نوجوانان روز به روز بیشتر علاقه ‌مند به نوشیدن قهوه می شوند .

در برخی کشورها، کودکان از سنین کم قهوه می‌نوشند. در حالی که در برخی دیگر کشورها، قهوه بیشتر به عنوان نوشیدنی بزرگسالان شناخته می‌شود . به عنوان مثال، در کشورهای تولید کننده قهوه کودکان اغلب در سنین پایین ‌تر نسبت به سایر نقاط جهان در معرض آشنایی با قهوه و نوشیدن آن قرار می‌گیرند.

در حال حاضر مقدار مجاز مصرف کافئین در کودکان مشخص نیست، اما گروهی از پزشکان کانادایی معتقدند که کودکان زیر هفت سال نباید بیشتر از ۴۵ میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کنند. این مقدار کافئین معادل ۳۵۵ میلی‌لیتر نوشابه یا ۴۳ گرم شکلات است.

مطالعات نشان داده که قهوه از آنتی اکسیدان زیادی برخوردار است که برای حفظ سلامت و کاهش بیماری های قلبی و عروقی مصرف آن توصیه می ‌شود. کاپوچینو و لاته  در بین کودکان و نوجوانان طرفداران بیشتری دارد. این دو نوشیدنی به دلیل داشتن شیر برای استحکام استخوان‌ ها بسیار مفید است.

برخلاف باور عمومی قهوه جلوی رشد کودکان را نمی‌گیرد اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند عوارض جانبی مختلفی از جمله بی‌خوابی، پیش فعالی و کاهش اشتها را در پی داشته باشد. براساس تحقیقات مرکز سلامت ایالت متحده، استاندارد مصرف توصیه شده قهوه برای کودکان در حدود ۲۵ گرم در روز است. البته میزان حساسیت هر کودک به کافئین متفاوت است. به عبارت دیگر، ممکن است دو کودک به یک میزان کافئین مصرف نمایند، ولی یکی از آنها در مقابل عوارض ناشی از کافئین از خود مقاومت بیشتری نشان دهد.

همچنین بسیاری از والدین از شکر برای شیرین کردن قهوه کودکان استفاده می‌کنند که این موضوع خطرناک است. شکر به سم خوراکی در جهان شهرت دارد. زیاده‌روی در مصرف شکر سبب پوسیدگی دندان‌ها، دیابت و چاقی مفرط در کودکان می‌شود. یک فراپاچینو به طور معمول دارای ۶۴ گرم شکر در هر اونس است و این مقدار در یک لیوان نوشیدنی هات چاکلت با شکر به ۴۳ گرم می‎‌رسد. این در حالی است که قهوه خالص و ساده دارای مقدار بسیار ناچیز شکر است، از این‌رو توصیه می‌شود قهوه برای کودکان بدون شکر باشد.

نوشیدن چه مقدار قهوه برای کودکان و نوجوانان مناسب است؟

از آنجایی که کافئین در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ‌ها وجود دارد، بچه‌ها یا افراد بزرگسال به راحتی ممکن است بیشتر از حد مجاز خود کافئین مصرف کنند، بدون اینکه متوجه شوند.

کودکان و نوجوانان با مصرف خیلی از غذاها و نوشیدنی ‌ها از قبیل شکلات، نوشابه و … می ‌توانند کافئین دریافت کنند.
یک فنجان قهوه در روز برای افراد بالای ۱۲ سال مشکلی ایجاد نمی‌ کند، در صورتی که آن‌ ها از منابع دیگر کافئین استفاده نکنند.


پزشکان توصیه می ‌کنند بچه ‌ها نباید بیشتر از ۱۰۰ میلی‌ گرم در روز کافئین مصرف کنند. افراد بزرگسال نیز نباید بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم در روز کافئین مصرف کنند که چیزی معادل چهار فنجان قهوه خواهد شد.

 

تأثیر کافئین روی کودکان


کافئین یک ماده محرک می باشد که تأثیر مشابهی روی کودکان و بزرگسالان دارد. کافئین سیستم اعصاب مرکزی را تحریک می نماید؛ به همین دلیل نوعی دارو محسوب می گردد. مقدار کم کافئین باعث افزایش انرژی و بالا رفتن میزان هوشیاری بدن می ‌شود.

مصرف زیاد کافئین برای کودکان چه عوارضی دارد؟

مصرف زیاد کافئین عوارض زیادی برای کودکان دارد، که باعث اختلال خواب، بد خلقی و انجام رفتارهای تهاجمی در کودکان می گردد.
قهوه می ‌تواند ضربان قلب و فشارخون کودکان را تغییر دهد. همچنین مصرف قهوه می‌تواند برخی از کودکان را مضطرب و پریشان کند یا به آن‌ ها حالت تهوع بدهد.

قهوه ادرارآور است و تولید ادرار را افزایش می‌دهد. افزایش ادرار موجب از دست رفتن کلسیم از بدن می ‌شود که می ‌تواند پوکی استخوان را به دنبال داشته باشد. ضمناً قهوه دارای مقادیر زیادی کافئین است که کلسیم را از بدن می‌گیرد. به ازای هر ۱۰۰ میلی‌گرم قهوه‌ی هضم شده، ۶ میلی ‌گرم کلسیم از دست می ‌رود. برای رشد استخوان ‌های کودک، کلسیم بسیار ضروری است.

بر اساس پژوهش ‌ها، می‌ توانید به فرزندتان از دوازده سالگی اجازه دهید صبح ‌ها یک فنجان قهوه بنوشد. خیلی مهم است که سایر مواد غذایی حاوی کافئین را که فرزندتان مصرف می‌کند نیز مدنظر داشته باشید. همچنین بهتر است اجازه ‌ی نوشیدن قهوه بعد از ساعت ۳ بعدازظهر را به بچه‌ها ندهید.